گرمایش تابشی گلخانه
سیستم گرمایش گلخانه

فهرست مطالب

سیستم گرمایش گلخانه

گرمایش تابشی گلخانه

هر قدر دانش و تکنولوژی بشر بیشتر پیشرفت کرد، سیستم انجام فعالیت های اساسی آن نیز بیشتر تغییر پیدا کرد. پروش گیاهان و کشاورزی یکی از فعالیت های حیاتی و بنیادین بشر برای ادامه بقا است که طی سال های اخیر بخش قابل توجهی از آن با فعالیت های گلخانه ای و پرورش گیاهان از طریق گلخانه جایگزین شده است.

برای عملکرد بهتر گلخانه و همچنین به دست آوری بازده بیشتر محصولات، سیستم گرمایش تابشی گلخانه به راه افتاده است که در ادامه بیشتر در خصوص آن صحبت خواهیم کرد.

سیستم گرمایش گلخانه

همان طور که گفته شد گلخانه ها از سیستم های مختلفی برای گرم کردن فضای خود استفاده می کنند. در گذشته استفاده از سیستم های بخاری هوای گرم یا همرفت بسیار رایج و شایع بوده است، اما به دلیل مشکلاتی که پیش می آمد، این روش با گرمایش تابشی گلخانه جایگزین شد.در روش تابشی امواج گرما به صورت موج بر روی سطوح مورد نظر تابیده می شود و نیازی به هیچ گونه هوایی برای انتقال این گرما نیست.

انتقال گرما و انرژی خورشید به زمین نیز از طریق تابش انجام می شود، این روش از آن جهت کارآمد است که بین زمین و خورشید به طور کامل خلا وجود دارد، اما باز هم با این وجود گرمای خورشید منتقل می شود.

مزایای استفاده از سیستم گرمایش گلخانه به صورت تابشی

سیستم گرمایش تابشی گلخانه دارای مزیت ها و ویژگی های مثبت بسیاری است که بهتر است در خصوص آن ها اطلاعاتی را کسب کنید.

سیستم گرمایش گلخانه

1-عدم تجمع هوای گرم در قسمت سقف

هوای گرم و هوای سرد دارای چگالی های متفاوتی هستند. هوای سرد معمولا سنگین تر بوده و همیشه به سمت پایین و به سوی سطح زمین کشیده می شود و بر عکس هوای گرم نیز به سمت ارتفاعات بیشتر می رود.

معمولا زمانی که از یک هیتر معمولی برای گرم کردن یک گلخانه استفاده می کنید در عرض چند روز متوجه می شوید که گیاهان گرمای لازم را دریافت نمی کنند و در عوض سقف گلخانه به شدت گرم شده است. عدم تجمع هوای گرم در قسمت سقف و دریافت گرمای لازم توسط گیاهان از جمله مهم ترین و نخستین ویژگی های مثبت سیستم گرمایش تابشی گلخانه به حساب می آید.

2-کاهش مصرف سوخت

دومین مورد در خصوص ویژگی های سیستم گرمایش تابشی گلخانه مربوط به میزان مصرف سوخت است. گلخانه ها دائما باید دارای آب و هوای مطلوب باشند، در غیر این صورت امکان خرابی گیاهان و عدم بازدهی آن ها وجود دارد.

زمانی که گرما در قسمت سقف گلخانه تجمع پیدا نکند و از طریق سقف این گرما به هدر نرود، میزان مصرف سوخت نیز به خودی خود پایین می آید. می توان گفت با استفاده از این سیستم حدود 50 الی 70 درصد در میزان انرژی مصرفی برای گرم کردن گلخانه صرفه جویی انجام می شود.

3-عدم اشغال فضا

سیستم گرمایش تابشی گلخانه به گونه طراحی شده است تا حداکثر گرما را به گیاهان موجود در کف گلخانه برساند. برای رسیدن به چنین هدفی، باید هیتر تابشی را بر روی سقف نصب کرد. همین کار باعث می شود تا گرما به گل ها برسد و در عین حال نیز فضایی بر روی زمین اشغال نشود.

4-منطقه بندی گرمایی

همان طور که می دانید بسیاری از گیاهان نیاز به میزان گرمای متفاوتی برای رسیدن به رشد مطلوب خود دارند. در هر گلخانه ای نیز گیاهان مختلفی می تواند وجود داشته باشد.

سیستم گرمایش گلخانه

با استفاده از سیستم گرمایش تابشی گلخانه به سادگی می توانید فضای گلخانه خود را منطقه بندی و قسمت بندی کنید تا در هر منطقه میزان گرمای متفاوتی که مورد نیاز گیاهان است را تابش کنید. با چنین فرایندی هم تمام گیاهان میزان گرمای مطلوب و مورد نظر خود را دریافت می کنند و هم آن که در فرایند مصرف انرژی بسیار صرفه جویی می شود.

تفاوت سیستم گرمایش تابشی گلخانه با سیستم همرفتی

همان طور که گفته شد سیستم همرفتی گرما یکی از روش های متداولی است که در گذشته در گلخانه ها استفاده می شده است، حتی امروزه نیز این سیستم هنوز در گلخانه های بسیاری مشاهده می شود؛ اما معایب این سیستم باعث می شود که افراد به فکر جابه جایی آن با سیستم تابش گرمایی بیفتند.

در سیستم همرفتی هوای گرم در قسمت سقف گلخانه تجمع پیدا می کند، همین موضوع باعث می شود که میزان اتلاف دما و گرما بسیار بالا رود که در نهایت میزان انرژی مصرفی را بالا می برد.

نکته دوم آن است که با جمع شدن گرما و سقف و همچنین رخ دادن پدیده تقطیر امکان تشکیل شبنم بر روی گیاهان و همچنین بارش قطرات آب تجمع پیدا کردن بر روی سقف افزایش می یابد که موجب تشکیل آفات و دیگر موارد می شود.

نکته سوم نیز در خصوص سرد بودن خاک است، زیرا گرما به سمت بالا حرکت می کند و خاک سرد می شود، همین سرد بودن خاک در موارد شدید می تواند منجر به یخ زدگی گیاه نیز شود.

سخن پایانی

سیستم گرمایش تابشی گلخانه سیستم بسیار مناسب و مقرون به صرفه ای است که تمام افراد می توانند از آن برای گرم کردن گلخانه های خود، مرغداری ها، کارگاه ها و…استفاده کنند. همان طور که بیان شد، این سیستم نسبت به سیستم جریان هوای همرفتی ویژگی های مثبت بیشتری دارد که آن را محبوب تر ساخته است.


مقاله مرتبط در دیگر وبسایت ها : systemairan

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسید.x