🇷🇺

سوالات متداول

با توجه به کاربرد متنوع محصولات ، در این بخش به برخی از سوالات متداول شما پاسخ داده شده است .

در صورت داشتن هر گونه سوال یا نیاز به مشاوره خرید ، میتوانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

گرمایش تابشی نوعی از انتقال گرما است که بدون واسطه قرار دادن هوا و هرگونه اتلاف، گرما از جسم گرم تر به جسم سرد تر انتقال پیدا می­کند. گرما از طریق امواج الکترومغناطیس از منبع گرم به سمت جسم سرد حرکت می کند و در این بین ملکول های هوا گرم نمی شوند. ساده ترین مثال برای گرمایش تابشی، گرمایش ناشی از خورشید می باشد. استفاده از تکنولوژی گرمایش تابشی یک روش هوشمندانه برای انتقال انرژی تابشی از منبع گرم به اشیا پیرامون خود می باشد. استفاده از گرمایش تابشی یکی از روش های معمول برای گرمایش سالن های صنعتی، سالن های ورزشی، سالن مرغداری، گلخانه ها، رستوران، فضای باز و … می باشد

از سیستم های گرمایش تابشی می توان برای گرمایش سالن های با سقف بلند از قبیل صنعتی، ورزشی، تعمیرگاه ، آشیانه هواپیما ، فضاهای باز ، آلاچیق، رستوران گلخانه، مرغداری استفاده کرد.

گرمایش فضاهای بزرگی که سقف آنها بیش از 6 متر است در گذشته با هزینه های هنگفتی صورت می گرفت ولی امروزه با استفاده از تکنولوژی گرمایش تابشی گرمایش فضا های بزرگ میسر شده است.

با استفاده از سیستم گرمایش تابشی به سادگی می توان فضاهای باز و بدون سقف از قبیل رستوران ، آلاچیق و تراس ها را گرم نمود و فضایی با دمای مطلوب جهت آسایش افراد فراهم نمود.

بارز ترین مثال برای تفهیم بهتر سیستم گرمایش همرفت، گرم کردن اتاق با بخاری و یا رادیاتور می باشد. در این سیستم هوای گرمتر وارد اتاق می شود و با جابجایی هوای گرم در طول زمان گرما، در سراسر اتاق پخش می گردد.

اما در روش انتقال گرما از طریق تابشی، نیازی به گرم کردن هوا نداشته و گرما از طریق امواج الکترومغناطیس انتشار می یابد و این امواج پس از تماس با اجسام تبدیل و گرما می شوند و در این روش هیچ گونه جابجایی هوا وجود نخواهد داشت. بهترین مثال برای گرمایش تابشی، گرم شدن کره زمان  از طریق امواج نور خورشید می باشد.

سیستم های گرمایش تابشی به دو دسته دما پایین و دما بالا تقسیم می شوند. سیستم های گرمایش تابشی دما پایین مثل سامانه های گرمایش تابشی لوله ای و سیستم های گرمایش تابشی دما بالا مثل هیترهای سرامیکی و هیترهای برقی می باشند.

سیستم های گرمایش تابشی لوله ای به دو دسته سیستم گرمایش تابشی مرکزی و سیستم گرمایش تابشی موضعی تقسیم می شوند.

توان دستگاههای گرمایش تابشی موضعی از 20 تا 60 کیلووات و سیستم های گرمایش تابشی مرکزی 100 تا 300 کیلووات می باشد.

سیستم های گرمایش تابشی لوله ای به دو دسته سیستم گرمایش تابشی مرکزی و سیستم گرمایش تابشی موضعی تقسیم می شوند.

توان دستگاههای گرمایش تابشی موضعی از 20 تا 60 کیلووات و سیستم های گرمایش تابشی مرکزی 100 تا 300 کیلووات می باشد.

سیستم گرمایش تابشی موضعی به نوعی از سیستم های گرمایش تابشی گفته می شود که چتر حرارتی کوچکی دارند و ظرفیت این دستگاهها معمولا از 50 کیلووات تجاوز نمی کند. برای گرمایش سالن های بزرگ بایستی تعداد زیادی از این دستگاهها را داخل سالن نصب کرد و بیشتر در مکانهایی کاربرد دارند که هدف از گرمایش نقاط خاصی از سالن است و نیاز به گرم کردن کل فضای سالن نیست.

سیستم های گرمایش تابشی در سه مدل آذر، تابان و فن تاب تولید می شوند

سیستم گرمایش تابشی مرکزی به نوعی از سیستم های گرمایش تابشی گفته می شود که چتر حرارتی وسیع تری در مقایسه با سیستم گرمایش تابشی موضعی دارند و ظرفیت این دستگاهها از 100 تا 300 کیلووات می باشد. به کمک این سیستم، گرمایش سالن های بزرگ با یک دستگاه امکان پذیر خواهد بود. سیستم گرمایش تابشی مرکزی تنها یک مدل دارد که با نام سیستم گرمایش تابشی پرتو معرفی می شوند

سیستم های گرمایش تابشی از سقف آویزان می شوند و یا بر روی دیوار ها نصب می شوند. سیستم های گرمایش تابشی موضعی اگر از سقف آویزان شوند معمولا طوری قرار می گیرند که از کف سالن 5 تا ۷ متر فاصله داشته باشند و اگر بر روی دیوار نصب شوند معمولا در ارتفاع 1.5 متر تا 2.30 متری از کف سالن قرار می گیرند.

سیستم گرمایش تابشی توسط زنجیر از سقف آویزان می شود و معمولا هر دستگاه از ۴ نقطه به سقف متصل می شود. وزن تقریبی هر دستگاه گرمایش تابشی موضعی از 70 کیلوگرم تا 85 کیلوگرم می باشد.

تفاوت سیستم گرمایش تابشی موضعی و مرکزی در کاربری این سیستم ها می باشد. در سیستم گرمایش تابشی می توان مشعل را خارج از سالن نصب نمود و باند تابشی وارد سالن گردد و بدین ترتیب مشعل دستگاه هوای احتراق را از هوای آزاد تامین می کند و اگزوز را در هوای آزاد تخلیه می کند و نیازی به دودکش ندارد. در سیستم گرمایش تابشی مرکزی احتراق خارج سالن انجام می شود و هیچ گونه خطری از لحاظ انفجار و یا آتش سوزی ناشی از احتراق مشعل وجود نخواهد داشت.

در سیستم گرمایش تابشی مرکزی پرتو انشعاب برق و گاز وارد سالن نخواهد شد زیرا مشعل خارج سالن نصب شده است و بنابراین ایمنی سالن از لحاظ آتش سوزی و خطرات گاز گرفتگی و همچنین برق گرفتگی از بین خواهد رفت. بنا به دلایل ذکر شده سیستم گرمایش تابشی مرکزی پرتو از ایمن ترین سامانه های گرمایش تابشی می باشد. ناظرین گاز و مهندسان تاسیسات ساختمان از استفاده این سیستم در سالن های صنعتی و ورزشی بسیار استقبال می کنند.

در سیستم گرمایش تابشی موضعی، مشعل در داخل سالن نصب می شود و به ناچار کابل برق و لوله کشی گاز بایستی تا محل نصب مشعل انجام پذیرد و انجام این کار باعث می شود لوله کشی گاز و کابل کشی در سراسر سالن گسترده شود و این امر ایمنی سالن را از نظر آتش سوزی ، انفجار و یا گاز گرفتی به شدت کاهش می دهد. ناظرین گاز و مهندسین تاسیسات ساختمان وجود لوله کشی و کابل کشی گسترده در داخل سالن های بزرگ را تایید نمی کنند و این امر بسیار خطرناک است.

در سیستم گرمایش تابشی موضعی نیاز است تا دودکش به دستگاه متصل شود و این امر در بسیاری مواقع به علت مناسب نبودن محل نصب دستگاه از لحاظ اجرای دودکش، امکان نصب دودکش وجود نداشته و استفاده از دستگاه بدون دودکش مشکلات ایمنی برای کاربران سالن به وجود خواهد آورد.

در سالن های ورزشی که امکان برخورد توپ به شیلنگ گاز مشعل وجود دارد استفاده از سیستم گرمایش تابشی موضعی در سالن ورزشی قویا منع می شود.

برای افزایش ایمنی سالن های ورزشی لوله کشی و کابل کشی نبایستی در معرض برخورد توپ قرار گیرد زیرا در اثر برخورد توپ با شیلنگ گاز احتمال پاره شدن شلنگ وجود دارد و در صورت بروز پارگی در شیلنگ، گاز در سراسر سالن منتشر شده و خطر آتش سوزی و گاز گرفتگی افراد داخل سالن وجود خواهد داشت.

برای رفع این مشکلات در سالن های ورزشی باید مشعل خارج سالن نصب شود تا لوله کشی و کابل کشی در داخل سالن قرار نگیرد. بهترین سیستم گرمایشی برای سالن های ورزشی سیستم گرمایش تابشی مرکزی پرتو می باشد و با نصب این سیستم گرمایشی احتمال بروز خطر به شدت کاهش می یابد

برای گرمایش فضا های باز و بدون سقف از قبیل رستوران، تراس و آلاچیق استفاده از سیستم گرمایش تابشی بهترین گزینه می باشد زیرا امواج حرارتی از هوا عبور کرده و به افراد که در زیر  سیستم گرمایشی نشسته اند می رسد. استفاده از بخاری و هیتر های حرارتی امکان پذیر نیست چون هر چه هوای گرم تولید شود به علت نبودن سقف، همه اتلاف می شود.

برای فضاهای باز که زیبایی اولویت بیشتر دارد استفاده از سیستم گرمایش تابشی برقی بیشتر توصیه می شود. هیتر های برقی از لحاظ ابعاد در مقایسه با سیستم های گاز سوز بسیار کوچک تر و سبک تر هستند و همچین به سهولت قابل حمل و نقل می باشند.

سالن های صنعتی معمولا سقف بلندی دارند و  در بسیاری از موارد جرثقیل سقفی داخل سالن نصب شده است. برای گرم کردن سالن های با سقف بلند استفاده از سیستم های هوای گرم، کوره هوای گرم، هیتر های دمنده و جت هیتر اشتباه می باشد. زیرا هوای گرم به علت سبک تر بودن در مقایسه با هوای سرد، به سمت سقف سالن حرکت می کند و هوای سرد تر به سمت کف سالن حرکت می کند. بدین ترتیب سردترین نقطه کف سالن و گرم ترین نقطه سقف سالن خواهد بود. در سالن های صنعتی به علت ارتفاع زیاد سقف، اختلاف دمای زیادی بین کف و سقف سالن وجود دارد.

برای رفع مشکل اختلاف دمای کف و سقف سالن بهترین راه کار استفاده از سیستم های گرمایش تابشی می باشد که بدون هیچ گونه اتلافی حرارت را به سمت کف سالن می تاباند و هوای سالن واسطه قرار نمی گیرد و حرارت مستقیما به سمت کف سالن جایی که افراد در حال کار کردن می باشند انتقال می یابد. در این شیوه هوا گرم نشده و با کمترین مصرف انرژی بالاترین بازده حرارتی را خواهیم داشت

برای انجام محاسبات دقیق بار حرارتی ساختمان باید اطلاعات کافی از نقشه معماری ساختمان در دسترس باشد. برای سهولت هر چه بیشتر فرم اطلاعات اولیه تهیه شده است و کافی است که فرم  اطلاعات اولیه را بصورت آنلاین تکمیل  و یا دانلود کرده و بعد از تکمیل موارد درخواستی آن را  ایمیل و یا فکس نمایید. بعد از دریافت اطلاعات شما، کارشناسان شرکت اخگرتابش این اطلاعات را تحلیل کرده و بهترین سیستم گرمایشی و گرمایشی را به شما پیشنهاد خواهند داد. این خدمات به صورت کاملا رایگان برای متقاضیان انجام می شود