گرمایش انبارها (بهینه ترین روش گرمایش)

فهرست مطالب

گرمایش انبار

با آمدن فصل زمستان و سرد شدن هوا، بسیاری از افراد به دنبال خرید سیستم های گرمایشی هستند تا محیط خانه و محل کار خود را گرم نگه دارند. وجود سیستم های گرمایشی مختلف و متنوع مانند، سامانه های گرمایش تابشی، انتخاب را برای خریداران کمی سخت می کند. اما از موارد حائز اهمیت این است که برای خرید سیستم گرمایشی مناسب باید به محیط و شرایط آن مکان توجه داشته باشید. گرمایش موثر انبار جزو موارد مهمی است که اگر به درستی انجام نشود، ضررهای زیادی برای صاحبان این کسب و کار به بار می آورد.

اهمیت استفاده از سیستم های گرمایشی در انبار

انبارها مکان هایی برای نگهداری از اجناس و موادی چون مواد غذایی، شیمیایی و مواد اولیه صنعتی هستند که دارای شرایط خاصی برای نگهداری می باشند. اکثر این مواد به دلیل امکان اشتعال زایی و فاسد شدن به مراقبت زیادی نیاز دارند؛ به همین خاطر وجود سیستم گرمایشی در چنین مکانی اهمیت ویژه ای دارد. سرد شدن هوا و تغییر دمای محیط انبار، ممکن است باعث خرابی و فاسد شدن برخی از مواد موجود در آن شود و خسارت های زیادی را وارد کند.

از طرفی تنظیم دما در انبارها که معمولا سقف های بلند و قفسه های زیادی دارند، درست اتفاق نمی افتد. پس گرمایش انبار باید به گونه ای باشد تا گرما را به طور یکنواخت در تمام بخش های محیط پخش کرده و از فاسد شدن مواد جلوگیری کند. همچنین این سیستم ها بدون اشغال فضای مفید به تامین گرمایش انبار نیز کمک شایانی می نمایند. در نتیجه استفاده از هیترهای تابشی مانند سامانه OHA، اهمیت زیادی در ایجاد انباری با دمای مناسب دارند.

انواع سیستم های گرمایش انبار

در حال حاضر روش های متنوعی برای گرمایش انبار وجود دارد که می توان یکی از آن ها را نسبت به شرایط انبار انتخاب کرد. قبل از هر چیز باید انواع گرمایش انبار را بشناسید تا راحت تر بتوانید شیوه مناسب برای تامین گرمای انبار را انتخاب کنید. همچنین باید شرایط و ویژگی های انبار مانند وسعت آن را در نظر داشته باشید و با توجه به کارکرد روش های گرمایشی، آن ها را با هم مقایسه کنید و سیستمی مناسب را برگزینید. در ادامه به معرفی انواع گرمایش انبار می پردازیم.

گرمایش تابشی انبار

سیستم گرمایشی تابشی انبار‌ از جدیدترین روش های گرمایش انبار به حساب می آید. این سیستم با تابش انرژی گرمایی توسط گرماتاب یا هیتر تابشی باعث گرم شدن محیط می شود. همچنین می توان طریقه گرمایش آن را به تابش خورشید نیز تشبیه کرد؛ زیرا با استفاده از انرژی فروسرخ به گرمایش محیط کمک می کند و گرما را به صورت یکسان پخش می نماید. بخاری تابشی با دریافت سوخت هایی چون برق یا گاز شهری، به تولید انرژی گرمایشی می پردازد. این سیستم ها با استفاده از لوله های حرارتی و فلزی مخصوص، سوخت را به انرژی گرمایی تبدیل کرده و آن را به صورت امواج و انرژی فروسرخ در محیط پخش می کنند.

گرمایش موثر انبار | اخگرتابش | گرمایش تابشی

گرمایش کوره هوای گرم انبار

کوره، هوای گرم یک بخاری صنعتی برای گرمایش انبار است که قدرت تولید گرمای بسیار زیادی دارد؛ به همین دلیل برای گرمایش مکان های بزرگی چون سالن ها، سوله های ورزشی و انبار بسیار مناسب می باشد. دستگاه های کوره هوای گرم، از سه بخش مشعل، فن دمنده و مبدل حرارتی تشکیل می شوند که از طریق فن دمنده، هوای محیط را به داخل خود می کشند. پس از ورود هوا به داخل محفظه و عبور از مبدل حرارتی، حرارت در دستگاه منتقل شده و توسط مشعل گرم‌ می شود و سپس به محیط بر می گردد. معمولا مشعل این کوره ها از طریق گاز و گازوئيل باعث ایجاد گرما می شوند.

سامانه هوای گرم مناسب گرمایش انبار ها

 

سیستم گرمایشی مناسب گرمایش موثر انبار باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

اکنون که با انواع گرمایش آشنا شدید بهتر است ویژگی های یک سیستم گرمایشی مناسب انبار را نیز بدانید. هر کدام از سیستم های گرمایشی دارای ویژگی های خاص خود هستند و شما باید متناسب با محیط انبار خود بهترین مورد را انتخاب کنید. شناخت و دانستن ویژگی های گرمایش انبار به شما در خریدی راحت و مطمئن تر کمک زیادی می کند. این سیستم گرمایشی، دارای چند پارامتر و ویژگی مهم است که در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:

توزیع یکنواخت گرما

می توان گفت توزیع یکنواخت گرما از جمله مهم ترین ویژگی های سیستم گرمایشی مناسب انبار محسوب می شود. زیرا اگر گرما به طور یکسان در محیط پخش نشود، ممکن است به برخی از مواد موجود در انبار آسیب بزند. از طرفی نبود گرمای کافی در بعضی از بخش های انبار کار را برای کارگرها و انباردارها سخت می کند. پس قبل از انتخاب سیستم گرمایشی، باید به وسعت محیط انبار خود توجه کنید و سیستمی را برای گرمایش انبار خود انتخاب کنید که به صورت یکنواخت گرما را در تمام بخش های آن توزیع کند.

عدم ایجاد گرد و غبار

برخی از سیستم های گرمایشی با داشتن تهویه های پر قدرت، باعث انتقال و جابه جایی هوا و باد در محیط انبار می شوند. جابه جایی هوا در محیط انبار، گرد و غبارهای موجود در سطح زمین را به حرکت در آورده و در محیط پخش می کند و موجب آلودگی می شود. این پخش شدن آلودگی و گرد و غبار ممکن است موجب بیماری و ایجاد آلرژی در بین کارکنان شود. سیستم گرمایشی مناسب انبار باید دارای فن های استاندارد باشد تا از پخش شدن هوای آلوده و ایجاد گرد و غبار در محیط انبار به خوبی جلوگیری کند. سامانه های گرمایش تابشی با داشتن این فن از وقوع چنین معضلی پیشگیری می نمایند.

عدم اشغال فضای مفید

وجود فضای کافی در انبار، اهمیت زیادی در نگهداری از مواد دارد؛ به همین خاطر تا حد امکان باید از اشغال فضای مفید در این مکان جلوگیری کرد. برخی از سیستم های گرمایشی خصوصا بخاری های سنتی، برای نصب شدن نیاز به فضای زیادی دارند. از طرفی باید بر روی کف زمین و انبار قرار گیرند و این امر باعث می شود تا فضای قابل توجهی از انبار را اشغال کنند. سیستم گرمایشی مناسب انبار باید به گونه ای طراحی شده باشد که قابلیت نصب در سقف و روی دیوار را داشته باشد و فضای مفید کف انبار را اشغال نکند که سامانه های گرمایش تابشی این چالش را به خوبی برطرف کرده اند.

کنترل هوشمند دما

حفظ دمای مناسب در انبار اهمیت زیادی دارد. اگر دمای محیط انبار به درستی کنترل و تنظیم نشود، خسارات جبران ناپذیری بر جای می گذارد. کاهش یا افزایش بیش از حد دما در فضای انبار، امکان فاسد شدن یا اشتعال برخی از مواد را به وجود می آورد. به همین خاطر باید به کنترل دما توسط سیستم های گرمایشی توجه ویژه ای داشته باشید. از طرفی اگر دمای محیط به درستی کنترل نشود، مصرف سوخت و انرژی زیادی صرف گرمایش انبار خواهد شد. این موضوع باعث اتلاف و هدر رفتن انرژی شده و با مصرف سوخت بالا، هزینه های زیادی به همراه می آورد. سیستم گرمایشی مناسب انبار باید دارای تجهیزات پیشرفته و کنترل دمای هوشمند باشد که این مزیت به خوبی در سامانه های گرمایش تابشی دیده می شود.


مطالعه بیشتر درباره گرمایش تابشی : ویکی پدیا


 

3.5 2 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا عامری
علیرضا عامری
15 روز قبل

ممنون، عالی بود

آخرین ویرایش 15 روز قبل توسط علیرضا عامری
1
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسید.x