گرمایش تششعی
گرمایش تشعشعی چیست؟

فهرست مطالب

گرمایش تشعشعی چیست؟

گرمایش تششعی

گرمایش تشعشعی همان گرماتاب یا گرمایش تابشی است. در این روش دستگاه کم ترین انرژی حرارتی را که کم ترین میزان چگالی را نیز دارد منتقل می کند. هر چه چگالی اشیا و اجسام بیشتر باشد انرژی حرارتی بیشتری را نیز دریافت می کند که این مورد از مزایای گرمایش تشعشعی محسوب می شود.

همچنین جالب است بدانید هر چه اجسام تیره تر باشند انرژی بیشتری را به خود جذب می کنند. در این روش گرما ابتدا انرژی حاصل از سوخت به امواج الکترومانیتیک تبدیل شده و امواج به سطوح منتقل می شوند در اثر برخورد امواج با سطوح گرما تولید می شود.

جالب است بدانید در گرمایش تشعشعی جهت دهی به مسیر امواج و کنترل آن ها امکان پذیر است. به این معنا که می توان اجسامی که لازم نیست گرم شوند را از امواج دور کرد. در واقع کنترل دما در این روش آسان است و انرژی به صورت متمرکز روی اجسامی که لازم دارند اعمال می شود. در نتیجه در این روش می توان مناطقی که خودتان می خواهید را گرم کنید و در واقع حق انتخاب دارید.

این مطلب را هم بخوانید: هیتر تابشی گرماتاب

در گرمایش تشعشعی چرخش غیر ضروری به کم ترین میزان خود می رسد و می توان دستگاه هایی که با این روش تولید گرما می کنند را در بالاترین نقطه ساختمان نصب کرد. پس از نصب دستگاه ها در بالاترین نقطه گرما تا پایین ترین سطوح منتشر می شود. همان طور که گفتیم گرمای منتقل شده چگالی کمی دارد و وسایل با چگالی بالا نظیر ماشین آلات،اشخاص و .. بیشترین حرارت را دریافت می کنند.

مزایای دستگاه های مبتنی بر گرمایش تشعشعی

دستگاه های مبتنی بر گرمایش تشعشعی از سیستم های گرمایشی مدرن به شما می روند و انواع مختلفی از این دستگاه ها در بازار عرضه می شود. از مزیت های این دستگاه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. در سیستم های گرمایش تشعشعی امکان منطقه بندی حرارتی وجود دارد بدون این که لازم باشد تیغه بندی صورت گیرد.
  2. خیلی سریع سبب گرمایش محیط می شوند.
  3. در زمان های تعطیل می توان این دستگاه ها را خاموش کرد و از این نظر مشکلی به وجود نمی آید.
  4. با استفاده از دستگاه های مبتنی بر گرمایش تشعشعی می توان گرمای لازم برای مساجد، رواق ها، مصلی ها و سایر فضای باز را تامین نمود.
  5. چرخش غیر ضروری هوا در آن انجام نمی شود.
  6. در این دستگاه ها امکان تعویض هوا بدون این که انرژی مصرف شود وجود دارد.
  7. بازده حرارتی آن ها بالا است.
  8. مصرف سوخت کاهش چشمگیری دارد.
  9. نصب و راه اندازی آن ها بسیار سریع صورت می گیرد.
  10. از نظر زیست محیطی اثرات مثبتی داشته و به دلیل کاهش رطوبت از اشیای فلزی و سایر دستگاه ها حفاظت می کند.

گرمایش تششعی چیست

مقایسه دستگاه گرمایش تشعشعی با هیتر یونیت

در هیتر یونیت حرارت بیشتری در سقف متمرکز می شود و در نتیجه افراد و حیوانات و یا حتی جانوارنی که در سالن هستند (برای مثال پرسنل، مرغ ها در مرغداری و گیاهان در گلخانه ها) نمی توانند گرمای کافی دریافت نمایند و به علاوه اتلاف انرژی در این روش بسیار زیاد خواهد بود. این در حالی است که در روش گرمایش تشعشعی گرما جذب هوای محیط نشده و در نتیجه اتلاف حرارت بسیار کم است.

در دستگاه های مبتنی بر گرمایش تشعشعی امکان منطقه بندی و کنترل مناطق وجود دارد و در نتیجه در هر مکانی که ما انتخاب کنیم گرما به وجود می آید.

این در حالی است که در سیستم های گرمایش جا به جایی این امکان وجود ندارد و در نتیجه حتی اگر نخواهیم هم هوای گرم و حرارت به تمام بخش های محیط می رسد در نتیجه این دستگاه ها سوخت بیشتری را مصرف می کنند و از نظر اقتصادی هزینه های بیشتری در پی خواهند داشت.
یکی دیگر از تفاوت های این دو دستگاه نحوه انتقال حرارت است.

در گرمایش تشعشعی گرما مستقیما به اجسام، اشیا و افراد می تابد بدون این که لازم باشد محیط گرم شود و در نهایت موجب می شود سریع تر انتقال گرما صورت بگیرد. هر چه زمان کم تر باشد در انرژی صرفه جویی بیشتری می شود و در نتیجه از نظر اقتصادی به صرفه است.

به علاوه برای محیط هایی مانند مرغداری ها می تواند بسیار موثر باشد و به رشد مرغ ها کمک کند. این در حالی است که دستگاه های جا به جایی خیلی دیر شروع به کار می کنند . مدت زمان گرم کردن محیط در هیتر یونیت نیز بیشتر است.

یکی دیگر از تفاوت های این دو دستگاه این است که دستگاه گرمایش تابشی را می توان در ایام و ساعات تعطیل خاموش کرد اما برای هیتر یونیت این امکان وجود ندارد. در واقع در ایام تعطیل این دستگاه همچنان به کار خود ادامه داده و کف را خیلی گرم می کند.

مطالب بیشتر در زمینه هیتر تابشی و یونیت هیتر و کاربرد‌های آن را در سایت اخگر تابش می توانید مطالعه کنید.

Picture of تیم تولید محتوا اخگرتابش

تیم تولید محتوا اخگرتابش

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسید.x