گرم کردن مرغداری (6مورد)

فهرست مطالب

گرم کردن مرغداری

سیستم های گرمایش مرغداری

گرما یک عامل مهم تولید در مرغداری است. با بخاری های مرغداری که با هوا گرم می شوند، می توان یک آب و هوای زندگی سالم ایجاد کرد که به گردش مالی بیشتر کمک می کند.
شرایطی که جوجه ها در آن نگهداری می شوند به طور مستقیم بر سلامت آنها تأثیر می گذارد. کیفیت هوا، غذا، آب، تهویه و گرمایش بر سرعت رشد جوجه ها و موفقیت در پرورش طیور تأثیر می گذارد. داشتن یک سیستم حرارتی قابل اعتماد چیزی است که طیور را سالم نگه می دارد.
در مرغداری ها نیز می بایست در روزهای سرد ، گرمای مورد نیاز طیور را تأمین کرد. گرمایش مرغداری در گذشته به روش های مختلفی انجام می گرفته است. اما امروزه با گسترش این صنعت دیگر روش های قدیمی به صرفه نمی باشند و باید با روش های نوین و پربازده جایگزین شود.

بهترین روش های کرم کردن مرغداری چیست؟

مناسب ترین و کم هزینه ترین روش برای تامین گرمایش مرغداری های کوچک به شرح ذیل می باشد:

 

1. سیستم گرمایش تابشی :

در گرم کردن مرغداری اولین روش گرمایشی که میتوان از آن برای  فصول سرد سال استفاده کرد، هیتر تابشی یا سیستم های گرمایش تابشی است.، این سیستم گرمایشی گرما را به صورت انرژی تابشی به اجسام و طیور انتقال میدهد. در این مدل گرمایش، هدر رفت انرژی به شدت کاهش پیدا میکند. در ضمن این نوع سیستم گرمایش، همانند مادر مصنوعی برای جوجه ها عمل میکند.
از مهم ترین ویژگی های این سیستم گرمایشی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم ایجاد استرس برای جوجه ها و مرغ ها به دلیل کم بودن صدا
  • عملکرد همانند مادر مصنوعی برای جوجه ها
  • عدم تولید آلایندگی و کاملا بهداشتی
  • 50 تا 60 % مصرف سوخت کمتر نسبت به سایر سیستم های گرمایشی
  • 30 تا 40 % مصرف انرژی کمتر نسبت به سایر هیترهای تابشی
  • گرمایش مستقیم کف مرغداری (که باعث کاهش هدر رفت انرژی میشود و فقط مرغ ها و جوجه ها و اجسام کف سالن را گرم میکند
  • عدم ایجاد جریان چرخش هوا ( چرخش هوا باعث انتقال بیماری و ویروس در کل سالن مرغداری میشود)

گرم کردن مرغداری | گرمایش تابشی | روش مناسب و بهینه گرم کردن مرغداری ها

2- جت هیتر موشکی برای گرم کردن مرغداری :

جت هیتر یکی از متداول ترین روش ها برای تامین گرمای مرغداری های کوچک می باشد. استفاده از نوع دودکش دار جت هیتر گرمای تولیدی و راندمان آن را تا 50 درصد کاهش میدهد. زیرا مقداری از حرارت تولید شده دستگاه از طریق دودکش به بیرون منتقل میشود.
اما نکته ای که وجود دارد این است که میزان آلایندگی که وارد سالن می شود بسیار کمتر است به این دلیل که دود های سمی دستگاه به وسیله دودکش به بیرون هدایت می شود.
اما استفاده از مدل بدون دود کش جت هیتر راندمان گرمای بالایی دارد به این خاطر که همه گرمای تولیدی دستگاه وارد فضای سالن می شود. اما نکته ای مهم در استفاده از مدل بدون دودکش وجود دارد و آن هم الزام استفاده از تهویه در کنار استفاده از این مدل می باشد.

3- هیتر برقی فن دار

برای گرم کردن مرغداری ، هیتر برقی فن دار یکی از انوع مدل های جت هیتر ها می باش که قابلیت کارکرد با برق تک فاز را هم دارا است . بدنه این بخاری کوچک که میتواند به عنوان هیتر گلخانه کوچک نیز استفاده شود، از استیل طراحی شده است که امکان زنگ زدگی و پوسیدگی را به صفر رساند . استفاده از این هیتر در منازل ، محیط های اداری ، محیط های صنعتی کوچک ، گلخانه های کوچک ، سالن های پرورش طیور کوچک و… توصیه میگردد.

4- هیتر کوره هوای گرم

هیتر های کوره هوای گرم نیز یکی از سیستم های گرمایشی است که می توان برای سالن های مرغداری کوچک استفاده کرد. نحوه کار این هیتر ها به این صورت است که گرمای حاصل از احتراق سوخت توسط فن های دمنده به داخل سالن هدایت می شود.

مرغداری | گرم کردن مرغداری | گرمایش تابشی

5- هیتر چتری

یکی دیگر از روش های گرمایش مرغداری های کوچک استفاده از این نوع هیتر هامی باشد. این هیتر های گرمایشی با استفاده از گاز شهری و سوزاندن آن گرما حاصل شده را بعد از انعکاس به رفلکتور چتر مانند، آن را به سمت پایین یعنی جایی که طیور و پرندگان قرار دارند هدایت میکند.

6- هیتر گازی فن دار

این دستگاه را اغلب در مکان های عمومی یا رستوران ها دیده اید. بخاری که با استفاده گاز شهری و فن دمنده گرمای تولید شده خود را به فضای ساختمان انتقال می دهد. این هیتر یا بخاری صنعتی فن دار نیز می تواند برای تامین گرمایش سالن های مرغداری کوچک مناسب باشد.


مطالعه بیشتر : ویکی پدیا

 

5 1 رای
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا عامری
علیرضا عامری
14 روز قبل

درود بر شما

1
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسید.x