گرمایش سالن کارگاهی
گرمایش سالن صنعتی و کارگاهی

فهرست مطالب

گرمایش سالن صنعتی و کارگاهی

گرمایش سالن کارگاهی

سالن های صنعتی و کارگاهی بسیاری در اقصی نقاط کشور و دنیا وجود دارند. این سالن ها مراکز تولید محصولاتی هستند که مردم به صورت روزمره از آن ها استفاده می کنند.

یکی از نکات حائز اهمیت در خصوص شرایط این سالن های کارگاهی و صنعتی آن است که شرایط مطلوبی برای کار کردن کارگران در آن مهیا باشد تا بتوانند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند. درجه حرارت، گرم بودن یا سرد بودن سالن و تهویه مناسب سالن از اولین و مهم ترین ویژگی هایی است که باید مدنظر قرار گیرد.

نکات مهم در گرمایش سالن صنعتی و کارگاهی

همان طور که گفته شد سیستم گرمایش و چگونگی گرمایش این سالن ها بسیار مهم است اما این اهمیت به چه دلیلی است؟

1-ارتفاع سقف

همان طور که می دانید و تجربه کرده اید، گرما به سمت بالا حرکت می کند. در محیط های کارگاهی و صنعتی نیز ارتفاع سقف بسیار بالا است، بنابراین اگر از سیستم های گرمایش معمولی استفاده شود، عملا هیچ اتفاق خاصی رخ نمی دهد و قسمت نزدیک به سطح زمین باز هم سرد خواهد بود. به همین دلیل باید از سیستم گرمایشی استفاده شود که بتواند کف زمین را گرم کند.

سیستم گرمایش سالن صنعتی

2-منطقه بندی های گرمایی

یکی دیگر از مواردی که اهمیت زیادی دارد در خصوص آن است که در محیط های صنعتی و کارگاهی، تمام قسمت ها به یک اندازه نیاز به گرم شدن ندارند؛ به طور مثال قسمت های نزدیک به ورودی سالن که دائما در باز و بسته می شود، باید بیشتر گرم شود، اما انتهای سالن به علت بسته بودن محیط اطراف و عدم اتلاف انرژی نیاز به گرمایش کمتری دارد.

با استفاده از سیستم گرمایشی تابشی می توانید فضای سالن کارگاهی یا صنعتی خودتان را منطقه بندی کنید. این کار چند فایده بزرگ دارد، هم آن که دیگر نیازی نیست تا فضای سالن را به صورت یکدست گرم کنید و افراد حاضر در قسمت های گرم تر اذیت شوند، هم آن که در مصرف انرژی بسیار صرفه جویی می شود.

3-میزان صدای سیستم گرمایش تابشی

در بسیاری از محیط های صنعتی و کارگاهی سر و صدای زیادی وجود دارد که ناشی از دستگاه های مختلف است. حال تصور کنید صدای دستگاه های هیتر و سیستم برودنت هوا نیز به این صداها اضافه شود. در این صورت این محیط غیرقابل تحمل می شود و تمرکز کارگران نیز به هم می ریزد. سیستم گرمایش تابشی دارای صدای بسیار کمی است که حتی به زحمت شنیده می شود.

انواع سیستم های گرمایش سالن صنعتی و کارگاهی

با توجه به مولفه هایی که گفته شد می توان متوجه شد که بهترین نوع سیستم گرمایشی چنین فضاهایی، سیستم گرمایش تابشی است. برای گرم کردن سالن های صنعتی از دو سیستم تابشی موضعی و مرکزی استفاده می کنند که در ادامه بیشتر در خصوص آن ها توضیح داده ایم.

سیستم گرمایش مرکزی

این سیستم برای سالن هایی با مساحت بسیار بزرگ و همچنین ارتفاع سقف بسیار بلند کاربرد دارد. در گرمایش تابشی مرکزی، مشعل این سیستم که گرمای لازم هیتر تابشی را تامین می کند در خارج از فضای سالن قرار می گیرد و انشعابات آن را در تمام فضای سالن نصب می کنند.

معمولا پنل چرخشی که باعث پخش کردن گرما در فضا می شود، با لوله هایی از جنس استیل پوشانده می شود تا بهتر بتواند انرژی گرمایی را به سمت پایین و به سمت کف زمین منتقل کند. یکی دیگر از نکات مهم آن است که این پنل ها معمولا در ارتفاع 6 الی 24 متری سطح زمین نصب می شوند که باعث می شود تا فضای پایین گرفته نشود و جا برای ابزار آلات و ماشین های صنعتی بیشتر باشد.

سیستم گرمایش موضعی

در سیستم گرمایش موضعی همچون سیستم مرکزی یک ساختار پیچیده و منسجم وجود ندارد، بلکه در این سیستم هر قسمت به صورت جداگانه گرم می شود و تهویه اش صورت می پذیرد.

هر دو این سیستم ها دارای مزیت های خاصی هستند که می توان از بین آن ها به موارد زیر اشاره کرد:

  • صرف حداقل میزان انرژی برای رسیدن به گرمایش مطلوب
  • حذف کردن هزینه های مربوط به موتورخانه و سرویس های نگهداری مربوط به آن
  • عدم وجود گرد و غبار به دلیل استفاده از سیستم تهویه تابشی
  • امکان کنترل از راه دور سیستم گرمایشی که باعث می شود بررسی میزان گرمای محیط را بتوان راحت تر انجام داد.

سخن پایانی

همان طور که گفته شد سیستم گرمایش سالن های صنعتی و کارگاهی اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا در این سالن ها افراد زیادی ساعت های طولانی و پشت سر هم را مشغول به کار هستند. سیستم گرمایش تابشی می تواند بهترین انتخاب برای سالن های کارگاهی و صنعتی کوچک و متوسط باشد که از لحاظ های بسیاری مقرون به صرفه بوده و باعث راحتی هرچه بیشتر در تهویه هوا می شود.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص محصولات دیگر اخگر تابش اعم از گرمکن های صنعتی به سایت ما مراجعه کنید.

Picture of تیم تولید محتوا اخگرتابش

تیم تولید محتوا اخگرتابش

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسید.x