گرمایش تابشی چیست؟
سیستم گرمایشی تابشی چیست؟

فهرست مطالب

سیستم گرمایش تابشی چیست؟

الگوی عمومی گرمایش تابشی برگرفته از بطن طبیعت و تابش نور خورشید است. در گرمایش تابشی برخلاف الگوی گرمایش همرفت ،عمده تبادل گرمایی با محیط از طریق تابش صورت گرفته و بیش از 50 درصد انرژی بدین شکل انتقال می یابد. نصب در ارتفاع و گرما در کف مهمترین ویژگی سامانه های گرمایش تابشی است.

در سیستم های معمول گرمایشی که به صورت همرفتی کار می کنند ، حرارت بیشتر در زیر سقف متمرکز می شود و سطوح نزدیک به زمین و محل فعالیت کارکنان از دمای مناسب برخوردار نخواهد شد. در نتیجه اتلاف انرژی از طریق سقف بسیار زیاد است.

با توجه به چگالی کمتر هوای گرم نسبت به هوای سرد و در نتیجه تجمع هوای گرم در زیر سقف، استفاده از الگوی همرفت در سالن هایی با ارتفاع سقف 2.5 متر و بیشتر منطقی نبوده و تنها الگوی گرمایش تابشی پاسخگوی نیاز به گرمایش یکنواخت و مطلوب می باشد.

اما حرارت از طریق تابش ، جذب هوای محیط نمی شود و اتلاف حرارتی در اثر تعویض هوا بسیار ناچیز است. امکان زون بندی و کنترل منطقه ای در سیستم گرمایش تابشی و قابلیت انعطاف زیاد این سیستم ، امکان گرمایش در مناطق انتخابی طبق نیاز را ایجاد می کند.سیستم گرمایش تابشی موجب چرخش هوا نمی شود ، در نتیجه آلودگی مواد معلق و غبار موجود در هوا به شدت کاهش یافته و در بهبود وضعیت بهداشتی مجموعه بسیار موثر است.

گرمایش تابشی چه مزیت هایی دارد؟

از مزایای سیستم گرمایش تابشی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کاهش مصرف سوخت بین 35 تا 70 درصد
  2. کاهش مصرف برق
  3. عدم نیاز به موتور خانه مرکزی
  4. راندمان بالا
  5. عدم اشغال فضای کاری مفید
  6. امکان گرمایش در فضای باز
  7. به وجود آوردن مناطق گرمایی متفاوت
  8. امکان گرمایش یک قسمت کوچک از فضای بزرگ
  9. عدم نیاز به گردش هوا جهت یکنواختی درجه حرارت
  10. عدم نیاز به سیال واسطه
  11. تولید گرمای تمیز
  12. بی صدا بودن حین کار
  13. گرمای فرحبخش با استنشاق هوای تازه
  14. گرم و سرد شدن سریع
  15. تمرکز گرما در کف سالن

مقایسه سامانه گرمایش تابشی با سیستم های گرمایشی سنتی

1.احساس راحتی و آسایش دمایی یکسان

در دمای هوای 16 درجه سانتی گراد دمای متوسط تابشی سطوح حدود 24 درجه سانتیگراد بوده و گرمایش تابشی برای ساکنان آسایش دمایی را در دمای 20 درجه سانتی گراد تامین میکند.

در حالی که برای تامین همین شرایط در سامانه های سنتی می بایست دمای هوا تا 20 درجه سانتی گراد افزایش یابد. بنابراین دمای گرم کننده های هوا باید به مراتب بیشتر باشد.

2.واسطه گرمایی قرار نگرفتن هوا در سیستم گرمایش تابشی

انتقال حرارت تابشی نیازی به محیط واسطه ندارد .

امکان گرمایش افراد بدون دخالت هوا مزایای فراوانی دارد که کاهش گرادیان دمایی بین کف و سقف سالن، سرعت عمل گرمایش (و عدم نیاز به گرمایش طولانی ) ، عدم چرخش اضافه هوا در سالن و کاهش هیزنه های مصرفی جهت انتقال سیال واسطه و توزیع هوا از مهمترین این ویژگی ها محسوب می شود.

3.تلفات گرمایی کمتر

مقادیر معمول تلفات گرمایی در سامانه های هوای گرم به ترتیب زیر است:

  • تلفات گرمایی دودکش(20-10 درصد)
  • تلفات گرمایی تجهیزات داخل موتور خانه (6-2 درصد)
  • تلفان انتقال آب گرم یا بخار از محل موتورخانه تا سالن(20-50 درصد)
  • تلفات نشتی سیال و تعویض آب (1-3 درصد)

این موارد در مجموع سبب 18 تا 49 درصد اتلاف گرمایی شده در صورتی که در سامانه های گرمایش تابشی به دلیل حذف موتور خانه چنین اتلاف انرژی وجود ندارد.

به طور خلاصه :

سیستم های گرمایش تابشی بهترین گزینه برای گرمایش صنایع ، انبار ها ، تعمیرگاه ها ، مرغداری ها ، گلخانه ها و فضاهای ورزشی هستند . ما در اخگر تابش با تولید محصولات گرمایش تابشی طبق استاندارد ملی ایران و همچنین CE اروپا مفتخریم تا بهترین راه کار در جهت گرمایش و پیش گرمایش محیط شما را فراهم آوریم.

در صورت داشتن هرگونه سوال  و یا نیاز به مشاوره میتوانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

5 1 رای
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسید.x