سیستم گرمایش از کف در مرغداری و مزایا و معایب آن

فهرست مطالب

سیستم گرمایش از کف در مرغداری و مزایا و معایب آن

سیستم گرمایش از کف در مرغداری یکی از دغدغه های بزرگ پرورش دهندگان مرغ است. مهم ترین نکته در مورد گرم کردن سالن پرورش برای رشد مرغ ها، تهیه یک سیستم گرمایش از کف مناسب است که باعث کاهش هزینه های عملیاتی و بهبود در عملکرد تجهیزات سالن می شود، بنابراین تمام پرورش دهندگان می بایست برای عملکرد بهینه سالن های مرغداری خود یکی از آنها را خریداری نمایند. در این مقاله در مورد اجزای سیستم های گرمایش از کف، کارایی آنها و مزایا و معایب هرکدام بحث می کنیم.

گرمایش از کف مرغداری چگونه انجام میشود؟

طریقه کار با سیستم گرمایش از کف در مرغداری ها به این صورت است که حرارت تولید شده از کف سالن ها در واحد های تقسیم بندی شده سیستم گرمایش از کف قرار می گیرد و در نتیجه گرمایش هر محوطه به اندازه نیاز مرغ ها تامین می شود. در این سیستم ها جریان حرارت و چرخش هوا به صورت یکسان انجام می شود و هیچ ذره ی آلوده ای در محوطه سالن مرغ ها پخش نمی شود، به همین دلیل وزارت بهداشت خرید سیستم های گرمایش از کف را در مرغداری ها امری ضروری می داند.

از طرفی، حرارت از کل سالن های مرغداری به بدن مرغ ها منتقل می شود و همین باعث صرفه جویی در تولید گرما می شود زیرا با این تجهیزات به گرم شدن کل سالن نیازی نیست! 

مزایای گرمایش از کف در مرغداری

نصب سیستم گرمایش از کف در مرغداری مزایای فراوانی برای پرورش دهندگان مرغ داشته است که برخی از آنها عبارتند از:

  • با قرار گرفتن سیستم گرمایش از کف در مرغداری ها، هوای گرم به صورت یکنواخت در محوطه پخش و رشد مرغ ها با کنترل دقیق تری انجام می گیرد
  • گردش هوای گرم در سالن های مرغداری به سمت بالا انجام می شود که باعث خشکی محیط شده و این امر باعث انتقال گرما و از بین رفتن باکتری های بیماری زا از بدن مرغ ها می گردد.
  • به دلیل خشک شدن محوطه، آلودگی کمتری از فضولات پرندگان باقی می ماند و گرمای پاک و عاری از آلودگی به بدن مرغ ها منتقل می شود.
  • هزینه سوخت سیستم گرمایش از کف در مرغداری ها بسیار مقرون به صرفه تر از سیستم های گرمایشی دیگر است.
  • لوله های سیستم گرمایش از کف در مرغداری ها در زیر محوطه تعبیه می شوند و دور از دسترس انسان و دیگر عوامل قرار می گیرند، بنابراین طول عمر بیشتر و استهلاک کمتری خواهند داشت.

 

گرمایش از کف در مرغداری

معایب سیستم گرمایش از کف در مرغداری

علاوه بر مزایای فراوان، سیستم های گرمایش از کف مرغداری دارای چندین عیب هستند، اما معایب این سیستم ها بیشتر برای درک بهتر شما از استفاده از آنهاست، نه مشکل در این سیستم ها!

  • هزینه بالای نصب

برای نصب سیستم گرمایش از کف در مرغداری نیاز به پرداخت هزینه ی بالایی است اما نسبت به سایر وسایل گرمایشی مانند هیتر صنعتی، گرمایش تابشی و بخاری های برقی، خدمات بهتری برای رشد مفید مرغ ها ارائه می دهند.

  • مصرف برق بالا برای فعالیت صحیح سیستم گرمایش از کف در مرغداری

مصرف برق برای فعالیت سیستم گرمایش از کف در مرغداری بسیار بالاست، ولی شما می توانید با سلول های خورشیدی یا ژنراتور های تولید برق ارزان، به راحتی سیستم گرمایشی خود را به کار اندازید و از آنها در محوطه سالن خود استفاده کنید.

  • برای نصب سیستم گرمایش از کف در مرغداری باید صبور باشید

پروسه نصب سیستم های گرمایش از کف مرغداری کمی زمان بر و خسته کننده است، با اینحال همیشه قبل از رسیدن فصول سرد اقدام به راه اندازی آنها کنید تا با رسیدن سرما، بدن مرغ هایتان را گرما ببخشید.

  • افزایش و کاهش دما با سیستم گرمایش از کف در مرغداری طولانی است

 سیستم های گرمایش از کف در مرغداری ساختار کندی برای کنترل افزایش و کاهش دما دارند، اما همین عیب باعث می شود تا مصالح کف سالن تا مدت های طولانی بدون آسیب باقی بمانند و باعث چرخش روان در فرآیند حرارت و انتقال گرما به بدن مرغ ها شوند و در نتیجه از وارد شدن شوک دمایی به مرغ ها جلوگیری می کنند. 

  • پروسه تعمیر تجهیزات سیستم گرمایش از کف طولانی است

در صورتی که قسمتی از لوازم و تجهیزات سیستم گرمایش از کف آسیبی ببیند، ناچارید کل کف ساختمان را جدا و پس از پیدا کردن محل آسیب، برای طی کردن پروسه تعمیر اقدام کنید. با اینحال، نیازی به نگرانی برای هدر رفتن برق در حین تعمیر تجهیزات سیستم گرمایش نیست، زیرا کل این سیستم برای تعمیر شدن متوقف و سپس فرآیند تعمیر آغاز می شود.

 

گرمایش از کف در مرغداری

اجزای گرمایش از کف در مرغداری

برای اینکه از سیستم گرمایش از کف مرغداری ها به نفع خود استفاده کنید، لازم است با اجزای آن آشنا شوید. این سیستم در بیشتر سالن های مرغداری مورد استفاده قرار می گیرد، به این صورت که ابتدا محیط مناسبی برای قرار گرفتن لوله های سیستم در نظر گرفته می شود، سپس با قرار دادن یک عایق، لوله ها در کف محوطه سالن تعبیه می شوند. 

موتورخانه یا پکیج های گرمایشی نیز مسئول رساندن آب گرم به لوله ها هستند تا با گرم شدن آنها، کف سالن، گرم و حرارت استاندارد و مناسب به بدن مرغ ها منتقل شود. همچنین، اگر برای تولید حرارت به گاز شهری دسترسی ندارید، می توانید از المنت های الکتریکی یا سلول های خورشیدی که بالاتر گفتیم استفاده کنید و محیط مناسبی برای پرورش و رشد مرغ ها به وجود آورید.

جمع بندی

سیستم گرمایش از کف مرغداری با وجود مزیت هایی همچون عدم تولید کربن دی اکسید و انتقال یکنواخت گرما، معایبی هم دارد که بالاتر گفتیم. از این رو برخی از پرورش دهندگان به هنگام خرید این سیستم های گرمایش از کف دچار شک و تردید می شوند که امری طبیعی است. اما این دستگاه به دلیل فعالیت و خدمات استاندارد خود، به مرغداران زیادی ثابت کرده که تا طولانی مدت می تواند باعث افزایش درآمد آنها شود. تردید نکنید و با دانشی که الان دریافت کرده اید، برای رشد و پرورش بهتر مرغ های خود اقدام به خرید یک سیستم گرمایش از کف مناسب کنید.

Picture of تیم تولید محتوا اخگرتابش

تیم تولید محتوا اخگرتابش

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسید.x