نگهداری از سیستم گرمایشی
نکات نگهداری سیستم گرمایشی تابشی

فهرست مطالب

نکات نگهداری سیستم گرمایشی تابشی

نگهداری از سیستم گرمایشی تابشی

نگهداری سیستم گرمایشی تابشی نقش بسیار مهمی در افزایش عمر و چگونگی عملکرد این سیستم گرمایشی تابشی دارد بنابراین برای حفاظت از این دستگاه و قطعات مختلف آن چند نکته مهم وجود دارد که توجه و عمل به آن ها باعث بهبود عملکرد این سیستم های گرمایشی شده، طول عمر آن ها را بالا برده و با مصرف کمترین میزان انرژی گرمای مورد نظر خود را تامین خواهیم کرد.

اکنون در ادامه مقاله و در زیر این نکات را برای شما ذکر می کنیم.

نکات نگهداری سیستم گرمایشی تابشی کدام اند؟

همان گونه که اطلاع دارید هر نوع سیستم از جمله سیستم های سیستم گرمایشی تابشی دستورالعمل های نگهداری و مراقبت مخصوص به خود را دارند و نگهداری صحیح از آن ها علاوه بر بهبود عملکرد گرمایشی و افزایش کارایی آن ها؛ از بروز خطراتی مانند آتش سوزی نیز جلوگیری به عمل می آید و نیز ایمنی آن را تضمین می نمایند.

بنابراین برای نگهداری سیستم گرمایشی تابشی ها و حفاظت از آن ها لازم است که به موارد زیر توجه کنید.

1- فاصله سیستم گرمایشی تابشی از اشیاء را رعایت کنید

یکی از مهمترین نکات در نگهداری سیستم گرمایشی تابشی توجه به فاصله آن از اشیاء و اجسام به هنگام نصب این دستگا است زیرا قرار گرفتن اجسام، مایعات، اشیاء و هر چیز دیگری در نزدیک این وسایل برای افراد بسیار خطرناک بوده و نیز کارایی و عمر سیستم گرمایشی تابشی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین باید فاصله استاندارد برای انواع سیستم گرمایشی تابشی ها از دیگر اشیاء رعایت شود.

2- وسایل مختلف را به سیستم گرمایشی تابشی ها آویزان نکنید

از دیگر نکات مورد توجه در نگهداری سیستم گرمایشی تابشی این است که هیچ گونه وسیله ای را به آن آویزان نکنیم و یا روی آن قرار ندهیم تا خطر آتش سوزی و خراب شدن دستگاه کاهش یابد.

3- قطعات مختلف سیستم گرمایشی تابشی را بسنجید

در نگهداری سیستم گرمایشی تابشی از دیگر نکات مورد توجه بررسی زود هنگام قطعات مختلف آن از جمله رفلکتور آن است که ممکن است دچار ساییدگی، خراب شدن و یا کثیفی هیتر تابشی گرماتاب حاصل از گرد و غبار موجود در هوا و محیط شده باشد که در این صورت لازم است این قطعات را تعویض کنید و در صورت کثیفی با یک پارچه مرطوب تمیز نمایید.

4- لوله های خروجی وورودی سیستم گرمایشی تابشی را بررسی نمایید

یکی از نکات مهم در نگهداری از انواع سیستم گرمایشی تابشی ها بررسی به موقع لوله های خروجی و ورودی آن ها است که لازم است بدانید هوا کش های این لوله ها به وسیله گرد و غبار و خاک اشغال نشوند و باید برای بررسی ایجاد ترک، شکستگی و خوردگی در آن ها هر چند وقت یک بار بررسی شوند که در صورت کثیفی لوله ها می توانید با یک برس سیمی رسوب ها و آلودگی های موجود را تمیز نمایید.

اگر دچار شکستگی و… شده اند نیز به هیچ وجه از آن ها استفاده نکرده و هر چه سریع تر آن ها تعمیر و یا تعویض کنید.

5- عدم نشت گاز در سیستم گرمایشی تابشی را بررسی کنید

در صورت استفاده از سیستم گرمایشی تابشی های گازی باید دقت کنید که نشت گاز رخ ندهد زیرا نشت گاز از بخاری می تواند بسیار خطرناک و حتی مرگ آور باشد به همین دلیل به هنگام نصب و به کارگیری این نوع از سیستم گرمایشی تابشی ها قطعات آن ها را بررسی کنید و نیز بعد از نصب آن ها هر چند وقت یک بار نیز به آن ها نگاهی بیندازید تا از سالم بودن آن ها بیشتر مطمن شوید زیرا امکان دارد بعد از مدتی دچار شکستگی و.. شوند.

روش نگهداری از سیستم گرمایشی تابشی

6- لوله مبدل حرارت بخاری را به صورت صحیح نصب کنید

سیستم گرمایشی تابشی ها دارای یک لوله مبدل حرارتی هستند که لازم است به هنگان نصب این لوله دقت فراوان کرده و آن را به صورت کاملا صحیح به سیستم گرمایشی تابشی وصل نمایید. همچنین در صورت کثیف بودن و یا شکستگی این لوله امکان خطر برای افراد و نیز دستگاه زیاد می شود بنابراین لازم است که هر چند وقت یک بار آن را بررسی کرده و در صورت شکستگی یا کثیف بودن کارهای لازم را انجام دهید.

7- دریچه های مشاهده را بررسی کنید

از دیگر نکات نگهداری سیستم گرمایشی تابشی تمیز و سالم نگهداشتن دریچه مشاهده مشعل است که این قسمت از سیستم گرمایشی تابشی همواره باید تمیز باشد و نیز ترک یا سورخ و شکستگی در آن دیده نشود که در صورت ایراد در این دریچه ها باید بلافاصله آن را اصلاح نمایید.

8- پمپ سیستم گرمایشی تابشی را بررسی کنید

از آنجا که بعضی از سیستم گرمایشی تابشی ها دارای پمپ هستند لازم است که هر از گاهی این قسمت از سیستم را بررسی کنید و در صورت وجود گرد و غبار و یا شکستگی آن ها را تمیز و تعمیر نمایید زیرا این قسمت وظیفه خارج کردن دود ناشی از احتراق گاز را بر عهده دارد و مشکل در آن ایجاد خطر خواهد کرد.

9- دستورات لازم در مورد ترموستات سیستم گرمایشی تابشی را مطالعه کنید

از دیگر نکات نگهداری سیستم گرمایشی تابشی بررسی و توجه به ترموستات آن است که مشکل در این قسمت موجب به عدم عملکرد بخاری می شود بنابراین به هنگام خرید سیستم گرمایشی تابشی نکات موجود در دفترچه راهنمای آن که مربوط به بخش ترموستات است را مطالعه کنید و همیشه این قسمت را تمیز و سالم نگهدارید.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسید.x