گرم کننده تابشی گلخانه ای
کاربرد گرم کننده تابشی در گرمایش سالن گلخانه ها

فهرست مطالب

کاربرد گرم کننده تابشی در گرمایش سالن گلخانه ها

گرم کننده تابشی گلخانه ای

کاربرد گرم کننده تابشی در گرمایش سالن گلخانه ها یکی دیگر از کاربردهای دستگاه های تابشی است که بر هیچ کس پوشیده نیست. یکی از پارامترهای موثر در رشد گیاهان گرمای مناسب در گلخانه ها است.

لازم است گرمای گلخانه به نوعی باشد که مانند گرمای متصاعد شده از خورشید باشد و در واقع به گرمای ناشی از تابش امواج خورشید نزدیک تر باشد. کاربرد گرم کننده تابشی در گرمایش سالن گلخانه ها در واقع سبب می شود محیط گلخانه مانند یک محیط طبیعی برای رشد گیاه باشد. 

امروزه در نقاط مختلف جهان و همچنین کشور عزیزمان ایران پرورش گیاهان در گلخانه به دلایل مختلفی مانند کم آبی بسیار رواج دارد. کاربرد گرم کننده تابشی در گرمایش سالن گلخانه ها به خصوص در فصول سرد سال بر هیچ کس پوشیده نیست. جالب است بدانید در فصول سرد سال چون به صورت طبیعی برداشت محصولات کم است گلخانه ها فعالیت بیشتری دارند و لازم است در آن ها از دستگاه های مناسب استفاده شود تا علاوه بر صرفه جویی در منابع انرژی بازدهی بالایی نیز حاصل گردد.

مصرف بهینه گرم کننده تابشی در گلخانه

دستگاه های گرم کننده تابشی در مراکز مختلفی مانند انبارها، سالن های صنعتی، تعمیرگاه ها، اماکن ورزشی، فروشگاه ها، مرغداری ها و … مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین کاربرد گرم کننده تابشی در گلخانه  نیز غیر قابل چشم پوشی است. وجود این دستگاه در گلخانه ها به خصوص در مناطق سردسیر ضروری است و موجب می شود در این محیط از نظر کیفی و کمی بازدهی محصول بالا برود.

مزایای گرم کننده تابشی در گلخانه ها

 استفاده از گرم کننده های تابشی چه در محیط گلخانه و چه در محیط ها و سالن های بزرگ دیگر بسیار رایج شده است و موجب صرفه جویی در مصرف انرژی و افزایش راندمان تولید می گردد. در گذشته به جای دستگاه های گرم کننده از دستگاه همرفتی استفاده می شد که در ادامه شما را با تفاوت این دو دستگاه (گرم کننده تابشی و دستگاه همرفتی) آشنا می کنیم.

تفاوت دستگاه همرفتی و گرمایشی در آزمایشگاه

برای تهیه گرمایش گلخانه از دستگاه های گرمایش تابشی و دستگاه همرفتی استفاده می شود. هر کدام از این دو دستگاه دارای عیوب و مزایایی هستند. دستگاه گرمایش همرفتی گرما را از کف تولید می کند و پس از جابجایی انرژی به سمت بالا منتقل می شود.

در این دستگاه ها اگر سقف عایق نباشد مقدار زیادی از انرژی گرمایی در گلخانه به هدر می رود. همچنین گرما به تمام بخش هایی که به انرژی نیاز ندارند می رسد و سبب اتلاف انرژی می گردد. این در حالی است که هنگام کاربرد گرم کننده تابشی در گرمایش گلخانه گرمای تابشی مناطق مختلف تامین شده و انررژی به هیچ وجه تلف نمی شود.

به دلیل اختلاف دمایی که بین کف و سقف به وجود می آید در دستگاه های همرفتی اتلاف انرژی بالا می رود ولی در دستگاه های گرم کننده تابشی برای کم کردن اختلاف دما لازم نیست گردش هوا انجام شود و در نهایت تلفات انرژی به کم ترین مقدار ممکن می رسد. از جمله معایب دستگاه همرفتی در گلخانه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. گرم نشدن خاک
  2. متمرکز شدن دما در سقف گلخانه
  3. هزینه بسیار زیاد در نگهداری و تعمیر سیستم های موتورخانه
  4. افزایش مصرف سوخت
  5. جابجا شدن ریزگردها در گلخانه
  6. گردش هوا سبب آلودگی هوا می شود.

گرم کننده تابشی برای گلخانه ها

مزایای کاربرد گرم کننده تابشی در گلخانه

  1. کاهش گرادیان دمایی
  2. دارا بودن مشعل های ضد رطوبت و گرد و خاک
  3. کاهش فرایند تقطیر بر روی گیاهان
  4. جلوگیری از آفت گیاهان مانند گیاهان قارچی
  5. ایجاد گرمایش یکنواخت در سرتاسر گلخانه
  6. حذف کردن کانال های گرمایشی
  7. اشغال نکردن فضای داخلی سالن
  8. تاثیر نداشتن فشار منفی در داخل گلخانه
  9. جلوگیری از ایجاد ابر حرارتی در سقف
  10. .حذف آب در سیستم گرمایشی و در نتیجه صرفه جویی در مصرف آب
  11. افزایش کیفیت محصول
  12. افزایش محصولات از نظر کمی
  13. جلوگیری از یخ زدگی و پارگی نایلون ها
  14. در فصول سرد سال محیط گلخانه به دلیل وجود این دستگاه از محیط بیرون تاثیر نمی پذیرد.
  15. به دلیلی بالا بودن راندمان و همچنین کاهش کربن مونو اکسید گیاهان دچار آلودگی و آسیب نمی شوند.

سخن آخر

کاربرد گرم کننده تابشی در گرمایش سالن گلخانه ها امروزه بسیار رایج است و استفاده از این دستگاه های گرم کننده در گلخانه ها مانند بسیاری از دیگر مشاغل نظیر مرغداری ها سبب افزایش بازدهی کیفی و کمی محصول شده و به سلامت آن کمک می کند. امروزه دستگاه های گرم کننده تابشی به دلیل خصوصیات بی نظیری که دارند توانسته اند نقایص دستگاه های دیگر در گلخانه نظیر دستگاه همرفتی و در مرغداری ها نظیر دستگاه مادرگازی را برطرف کنند.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسید.x