سیستم گرمایشی در مرغداری
کاربرد سیستم گرمایشی تابشی برای مرغداری ها

فهرست مطالب

کاربرد سیستم گرمایشی تابشی برای مرغداری ها

سیستم گرمایشی تابشی در مرغداری

کاربرد سیستم گرمایشی تابشی برای مرغداری یکی دیگر از کاربرد های گسترده دستگاه سیستم گرمایشی تابشی در مشاغل است. سیستم گرمایشی تابشی وسیله ای است که به صورت مستقیم موجب گرمی سطوح و محیطی که روبروی آن است می شود و در نتیجه گرمای محیط را زیاد بالا نمی برد. پرورش طیور یکی از مشاغلی است ک نیاز به مراقبت دارد و علاوه بر تهویه مناسب لازم است گرما و سرمای محیط مرغداری نیز تامین شود.

در صورت بی توجهی به این مساله پرندگان دچار بیماری و ضعف شده و زیان های اقتصادی جبران ناپذیری برای مالکان مرغداری در پی خواهد داشت. در ادامه این مقاله شما را با کاربرد سیستم گرمایشی تابشی برای مرغداری ها بیشتر آشنا می کنیم.

علت استفاده از سیستم گرمایشی تابشی در مرغداری ها

تنطیم دما

یکی از عوامل تاثیر گذار در سلامت طیور و همچنین بالاتر رفتن مرغ ها دمای مناسب سالن های مرغداری است. لازم است دمای محیط مرغداری ثابت باشد زیرا در غیر این صورت بر گوشتی بودن جوجه ها اثرگذار خواهد بود. اگر دمای محیط خیلی بالا و یا خیلی پایین باشد سبب می شود جوجه ها انرژی زیادی را صرف کنند تا بدن خود را با محیط همسان کنند.

کاربرد سیستم گرمایشی تابشی در مرغداری ها

این امر موجب می شود جوجه ها لاغرتر شوند. همچنین در برخی موارد که جوجه ها خیلی گوشتی نیستند جوجه ها مواد انرژی زا مصرف می کنند تا این لاغر شدن در اثر نامناسب بودن محیط جبران گردد. این در حالی است که این مواد بسیار مضر هستند و از ارزش جوجه ها کم می کنند.

کاهش اتلاف حرارت

استفاده از سیستم گرمایشی تابشی موجب می شود تلفات حرارتی در مرغداری ها کاهش پیدا کند زیرا تعداد دفعات تهویه کاهش پیدا می کند. البته لازم به ذکر است به هیچ عنوان نباید تعداد دفعات تهویه کاهش پیدا کند. ممکن است برخی مرغداری ها برای صرفه جویی در انرژی گرمایشی تعداد دفعات تهویه را کاهش دهند اما این افراد نباید فراموش کنند که در این صورت هزینه های بیشتری را متحمل خواهند شد زیرا سبب بیماری طیور شده و هزینه های مراقبت از آن ها و تلفات احتمالی آن ها بیشتر می شود.

تهویه مناسب

مالکان مرغداری ها نباید فراموش کنند هوای تازه نیز مانند آب و غذا برای رشد و بقای پرندگان گوشتی ضروری است. یکی دیگر از عوامل موثر در گوشتی بودن مرغ ها سطح آمونیاک سالن ها است. این نوع گاز و سایر گازهای مضر در اثر تهویه نامناسب مرغداری ها به وجود می آیند. در نتیجه می توان گفت در وهله اول تهویه مناسب و در مراحل بعدی نوع ساختمان، شرایط بستر و رطوبت در حفظ سلامت مرغداری ها اثرگذار هستند.

کنترل دما بین روز و شب

کنترل دما و همچنین اختلاف دمای زیاد بین دمای روز و شب می تواند موجب بیماری هایی مانند آسیت شود. هنگامی که اختلاف دمای شب و روز زیاد است در صورتی که تغییر دما با سرعت زیادی انجام شود می تواند بسیار مشکل ساز باشد و لازم است برای جلوگیری از آسیت این کار به آسانی انجام شود.

تهویه باید بر اساس محیط مرغداری و بر حسب تعداد و وزن مرغ ها انجام شود در ضمن لازم است تهویه به گونه ای باشد که از وجود گازهایی مانند دی اکسید کربن آمونیاک و کربن مونو اکسید بیش از حد استاندارد جلوگیری به عمل آید. بنابراین وجود یک سیستم گرمایشی تابشی که بتواند تهویه مناسب سالن را فراهم کند و دمای محیط را به حد استاندارد نگه دارد ضروری است. سیستم گرمایشی تابشی وسیله ای است که در این گونه موارد بسیار رضایت بخش بوده و توانسته توجه مرغداری ها را به خود جلب کند.

علت استفاده از سیستم گرمایشی تابشی در مرغداری

نحوه کاربرد سیستم گرمایشی تابشی برای مرغداری ها

در مرغداری ها معمولا دستگاه سیستم گرمایشی تابشی را در بالاترین ارتفاع ممکن نصب می کنند. زیرا این روش موجب می شود توزیع حرارتی در طح سالن مرغداری به صورت یکسان انجام شود. در نتیجه موجب می شود طیور در سالن پراکنده شده و از تراکم آن ها در یک نقطه جلوگیری می کند.

این درحالی است که هنگام استفاده از دستگاه مادرگازی، جوجه ها سعی می کنند به آن نزدیک باشند. در نتیجه در یک جا جمع می شوند. جهت یکنواخت بودن گرمایش دستگاه سیستم گرمایشی تابشی لوله های این دستگاه را به صورت یک ردیف در طول سالن و در سقف نیز چند لوله به صورت موازی قرار می دهند.

مزایای کاربرد سیستم گرمایشی تابشی برای مرغداری ها

از جمله مزایای دستگاه سیستم گرمایشی تابشی برای تنظیم دمای مرغداری ها در فصول سرد سال می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. ایجاد گرمایش مطلوب در تمام سطح سالن
  2. امکان کنترل درجه حرارت محیط وجود دارد.
  3. کاهش انتقال آلودگی
  4. نسبت به سایر دستگاه ها حدودا 60 درصد سوخت کم تری مصرف می کند.
  5. کاهش زمان راه اندازی نبت به سایر وسایل
  6. توزیع یکنواخت گرما و جلوگیری از ازدحام پرندگان در یک نقطه
  7. کاهش امراض و تلفات
  8. امکان ضد عفونی کردن دستگاه در صورت لزوم و در پایان هر دوره
  9. کم بودن میزان هزینه های نگهداری و راهبری
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسید.x