گرمایش سالن آتش نشانی
راه های تامین گرمایش سالن آتش نشانی

فهرست مطالب

راه های تامین گرمایش سالن آتش نشانی

روش ها و تجهیزات مختلفی برای گرمایش سالن آتش نشانی وجود دارد اما کارآمدترین آنها، هیتر تابشی یا گرمایش از کف است که بیشترین کارایی را برای گرم کردن ایستگاه‌های آتش‌نشانی و سایر ساختمان‌ها و سالن های بزرگ که تجهیزات متعددی در آنها قرار گرفته، دارد.

گرمایش سالن های بزرگ و وسیع مانند ایستگاه آتش نشانی و ساختمان‌هایی با فضای باز و سقف بلند، از بزرگترین چالش های مهندسین به شمار می آیند اما طی چند سال اخیر با معرفی سیستم گرمایش از کف تابشی این مشکل تا حد زیادی برطرف شده است.

سیستم گرمایش از کف موجب می شود کف سالن به عنوان یک رادیاتور غول پیکر عمل کند که با بازدهی فوق العاده خود، آتش‌نشان‌ها و تجهیزاتشان را حتی با وجود درهای بزرگی که اغلب در ماه‌های سرد باز می‌شوند، گرم نگه می دارد.

بهترین راه های تامین گرمایش سالن آتش نشانی

همانطور که گفتیم بهترین راه تامین گرمایش سالن های آتش نشانی، هیتر تابشی است که انواع مختلفی دارد.

قبل از نصب هیتر تابشی، می توان نیازهای گرمایشی ساختمان های بزرگ را بر اساس محل قرارگیری درب ها و ارتفاع سقف ارزیابی کرد تا یک راه حل گرمایشی سفارشی برای سالن آتش نشانی طراحی شود.

هیتر تابشی از نوع بخاری‌های مادون قرمز

اگر از بخاری‌های مادون قرمز برای گرمایش ایستگاه آتش نشانی استفاده کنید، می توانید آنها را بین تجهیزات آتش نشانی قرار دهید و در عین حال فاصله کافی بین هیترها و مواد قابل احتراق را در نظر بگیرید. 

ظرفیت معمول بخاری های مادون قرمز حدود  40000 تا 100000 Btu/hr است که برای گرمایش سالن آتش نشانی بین درب های ورودی قرار می گیرند و نباید آنها را بالای ماشین های آتش نشانی قرار داد.

گرمایش از کف سالن آتش نشانی

در روش گرمایش از کف، لوله های آب گرم در کف سالن آتش نشانی نصب می شوند تا گرما از طریق لوله‌ها یا کویل‌های کوچک از زمین به هوای بالای آن منتقل شود.

برخی از هیترهای تابشی را می توان در دیوارها نیز نصب کرد. 

این سیستم گرمایشی می‌تواند با گرم کردن دیوارها و کف‌ سالن، ایستگاه و تجهیزات را گرم نگه دارد. 

گرمایش از کف می تواند در عرض چند دقیقه سالن های بزرگ را گرم کند زیرا کف سالن و اشیاء، انرژی گرمایی ذخیره‌شده‌ای در خود دارند که به صورت همرفتی آزاد می شوند که با این روش، در زمان و انرژی مورد نیاز برای گرمایش سالن آتش‌نشانی صرفه‌جویی می‌شود.

هیتر تابشی سقفی

هیتر تابشی سقفی به نقاط خاصی متصل می شود و گرما را در یک خط مستقیم منتشر می کند.

هیترهای سقفی، تجهیزات و ماشین آتش نشانی را خشک و آماده استفاده برای مواقع اضطراری نگه می دارند. 

همچنین از آنجاییکه سالن های آتش نشانی دارای درهای بزرگی هستند که گرمای زیادی هنگام باز کردن آنها از دست می رود، می توان از هیتر تابشی برای گرمایش سریع سالن آتش نشانی و جلوگیری از یخ زدن یا مرطوب ماندن تجهیزات و وسایل نقلیه استفاده کرد. 

هیتر تابشی و گرمایش سالن آتش نشانی

 

مزایای گرمایش سالن آتش نشانی با هیتر تابشی

گرمایش ایستگاه های آتش نشانی به علت تجهیزاتی که همواره باید آماده به کار باشند تا در شرایط اضطراری بهترین عملکرد را از خود نشان دهند، اهمیت زیادی دارد. از مهمترین مزایای گرمایش سالن آتش نشانی با هیتر تابشی می توان به آسایش آتش نشانان و صرفه جویی در انرژی و هزینه گرم کردن ایستگاه اشاره کرد.

هیتر تابشی علاوه بر گرم کردن محیط، وسایل، ابزارآلات و حتی ماشین‌های آتش‌نشانی را گرم نگه می‌دارد.

صرفه جویی در انرژی با سیستم های کارآمد گرمایش تابشی کاملا قابل توجه است و از مهمترین مزایای آن به شمار می آید.

چرا باید گرمایش سالن آتش نشانی تامین شوند؟

ایستگاه آتش نشانی، سالن بزرگ و چند طبقه ای است که آتش نشانان و تمام تجهیزات مورد نیازشان در آن نگهداری می شود.

 تجهیزات حفاظت شخصی، شیلنگ های آتش نشانی و سایر تجهیزات تخصصی که در ایستگاه های آتش نشانی قرار دارند، باید عاری از رطوبت باشند و همچنین آتش نشانان و کارکنان پشتیبانی که برای شرایط اضطراری در حالت آماده باش هستند، باید در روزهای سرد سال احساس آرامش و آسایش داشته باشند.

به همین علت تامین گرمایش سالن آتش نشانی با یک سیستم گرمایشی پربازده و مقرون به صرفه اهمیت زیادی دارد.

هر ایستگاه آتش نشانی حداقل دارای یک گاراژ برای پارک کردن ماشین آتش نشانی است و همچنین انبارهایی برای نگهداری تجهیزات آن وجود دارد.

در مسیرهای ایستگاه آتش نشانی اغلب، علائم هشدار دهنده نصب می شوند و دارای یک سالن بزرگ برای تمرین آتش نشانان می باشند.

در سالن آتش نشانی، طبقاتی در نظر گرفته می شود که کاربردهای مختلفی دارد مثلا شیلنگ ها از یک طبقه آویزان می شوند تا سریعتر خشک شده و از پوسیدگی آنها جلوگیری شود.

 

این مقاله را هم مطالعه کنید :بررسی هیتر تابشی کوچک و مکان های مورد استفاده از این محصول

 

فعالیت‌های یک ایستگاه آتش نشانی شامل بازرسی و تمیز کردن منظم دستگاه‌ها و تجهیزات و یک سالن بزرگ می شود که در آن، آتش نشانان مهارت‌های خود را تمرین می‌کنند. 

چنین سالن بزرگی نیاز به استفاده از سیستم گرمایشی کارآمدی دارد که بتواند با بازدهی بالا کل مجموعه، تجهیزات و افراد را گرم نگه دارد.

آیا میتوان از گرمایش از کف برای سالن های آتش نشانی استفاده کرد؟


گرمایش از کف عمدتاً از گرمای تابشی که راحت‌ترین شکل گرمایش برای سالن های بزرگ نظیر ایستگاه آتش نشانی است، استفاده می کند.

گرمایش از کف که باعث توزیع یکنواخت گرما در کل سالن می‌شود را می توان به عنوان کارآمدترین روش برای تامین گرمای سالن های آتش نشانی در نظر گرفت.

این سیستم گرمایشی، در مقایسه با رادیاتورها و بخاری ها، انرژی گرمایی را با بازدهی بیشتری از طریق روش همرفتی منتقل می کند.

اجزای اصلی سیستم گرمایش از کف سالن آتش نشانی

گرمایش از کف، گرمای آب گرم جاری در لوله ‌هایی که در کف سالن تعبیه شده اند را توسط ترموستات های هوشمند کنترل می کند تا دمای ثابتی را در سرتاسر سالن آتش نشانی حفظ کند.

مهمترین اجزای سیستم گرمایش از کف، عبارتند از:

ترموستات (کنترل گرمایش)

ترموستات ها که به طور جداگانه، در بخش های مختلف ایستگاه آتش نشانی قرار می گیرند، دمای هر بخش را کنترل می کنند.

 ترموستات‌های هوشمند به سیستم‌مرکزی سیگنال می‌دهند تا در صورت نیاز شروع به تبادل حرارت با محیط کرده و دمای آن بخش را افزایش دهد.

مخزن آب گرم

آب گرم از مخزنی که در آن ذخیره شده به مدار لوله ها پمپ می شود و دمای آن نیز تا حدود  50 درجه سانتی گراد افزایش می یابد.

مدار لوله ها

هنگامی که سیستم گرمایش از کف برای سالن آتش نشانی روشن می شود، کل سطح کف سالن از طریق آب گرمی که در مدارهای لوله جریان دارند و در کف سالن نصب شده اند، گرم می شود.

دمای سالن می تواند بین 25 تا 28 درجه سانتی گراد گرم شود و توزیع یکنواخت گرما هوای کل سالن را مطبوع نگه می دارد.

Picture of تیم تولید محتوا اخگرتابش

تیم تولید محتوا اخگرتابش

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسید.x