گفتگو با رئیس هیات مدیره شرکت اخگرتابش دکتر برومند

فهرست مطالب

گفتگو با رئیس هیات مدیره شرکت اخگرتابش دکتر مریم برومند

شرکت اخگرتابش در سال 1390 با هدف طراحی و تولید سیستم های گرمایشی بهینه و کارآمد به پشتوانه گواهی ثبت اختراع دستگاه گرمایش تابشی هوشمند (شماره ثبت 71013) تاسیس شد. در واقع این شرکت برای نخستین بار در کشور سیستم های گرمایش تابشی هوشمند را به طور کامل بومی سازی کرد و محصولاتی که در گذشته از ایتالیا وارد می شد، در ایران تولید و به بازار عرضه نمود.

ما با طراحی دستگاه های متنوع گرمایش تابشی همواره تلاش کرده ایم برای هر کاربرد و فضایی، مناسب ترین پیشنهاد گرمایشی را ارائه کنیم. در این راستا در طول 10 سال گذشته طی نیازسنجی مستمر از مشتریان، بخش تحقیق و توسعه به همراه بخش مهندسی شرکت سامانه های گرمایش تابشی را در انواع گوناگون با توان حرارتی 30 تا 300 کیلووات طراحی و تولید کرده و پس از  دریافت تاییدیه های فنی و کیفیت مطلوب به بازار عرضه کرده ایم..

به عنوان نمونه فرض کنیم هدف ما گرمایش سالنی است که 300 کیلووات بار حرارتی آن می باشد. دو راه حل برای این منظور وجود دارد: یک پیشنهاد اجرا و نصب 10 دستگاه سامانه گرمایش تابشی هر یک با توان حرارتی 30 کیلووات و پیشنهاد دوم ما نصب صرفا یک سامانه گرمایش تابشی مرکزی با توان حرارتی 300 کیلووات خواهد بود. همکاران ما در بخش فروش و در صورت لزوم، همکاران بخش فنی مزایا و محدودیت های مرتبط با هر دو پیشنهاد را به صورت کامل و شفاف به مشتریان عزیز توضیح داده و آنها را در انتخاب گزینه بهینه و مطلوب با توجه به شرایط خاص هر مکان یاری می کنند. در این مقطع گاه ممکن است شرایط موردی یک مشتری به گونه ای باشد که دستگاه های موجود در بازار هر یک به دلایلی کاملا مناسب نباشند؛ در این شرایط ما حتی اقدام به طراحی و تولید دستگاه های انحصاری برای صاحبان مشاغل نموده و تلاش می کنیم بر مبنای نیاز خاص ایشان، بهترین و مناسب ترین دستگاه را چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ هزینه ریالی در اختیارشان قرار دهیم.

گرمایش سالن صنعتی

همان طور که می دانیم انتخاب مناسب دستگاه گرمایشی اعم از سامانه هایی که برای گرم کنندن فضای کاری استفاده شده یا آنهایی که مانند کوره تابشی کارکرد دیگری دارند، به صورت مستقیم بر بهره وری و هزینه ای جاری یک کسب و کار تاثیر گذار است. به عنوان نمونه، زمانی که ما اقدام به معرفی سامانه مرکزی پرتو به برخی متقاضیان می کنیم، تاکید داریم که ممکن است در نگاه اول هزینه اولیه تامین و نصب آن در مقایسه با سامانه های موضعی مانند مدل آذر بیشتر باشد، اما با در نظر گرفتن هزینه های جانبی سامانه های گرمایش تابشی موضعی مانند لوله کشی گاز، کابل کشی برق و تامین دودکش (در صورت نیاز) برای هر دستگاه که در خصوص یک سالن صنعتی تعداد آن ممکن است به 20 یا 30 دستگاه هم برسد، خواهیم دید سامانه مرکزی، انتخاب مناسب تری است. همچنین ما به مشتریان توضیح می دهیم که در طول زمان حذف هزینه های تعمیر و نگهداری تک تک سامانه های موضعی، کاهش قابل ملاحظه مصرف انرژی و اتلاف حداقلی آن موجب می شود هزینه اولیه که که برای سامانه مرکزی در نظر گرفته اید در مدت زمان کوتاهی جبران شده و به بیان دیگر، بازگشت سرمایه اتفاق بیفتد.

ماهیت پویای فعالیت شرکت و تلاش های همکاران بخش تحقیق و توسعه اخگرتابش سبب شده که بتوانیم در مقابل خواسته های صاحبان کسب و کار پیشنهادات تازه، به روز و بهینه تری داشته باشیم. در شرایط امروز این پیشنهادات را می توان به ترتیب زیر دسته بندی کرد:

1) سامانه گرمایش تابشی مرکزی پرتو

این سامانه در 3 گروه ظرفیتی 100 و 200 و 300 کیلووات با حداکثر 230 متر مربع سطح تابنده تولید می شود. این سامانه قادر است در کمتر از 30 دقیقه سالنی با وسعت 1000 متر مربع را گرم کند.

2) سامانه گرمایش تابشی موضعی (مدل های آذر، تابان و فن تاب)

شناخته ترین سیستم گرمایش تابشی در ایران نوع موضعی آن بوده که در ایران با نام عمومی گرمایش تابشی نیز رایج هستند. هرچند ما در اخگرتابش برای کاربری های مختلف مدل های خاصی را طراحی و تولید کرده که بسته به نیاز مشتریان به آنها پیشنهاد می کنیم. سامانه های گرمایش تابشی ما به سه مدل آذر، تابان و فن تاب تقسیم شده که تفاوت آنها در شکل و چیدمان لوله ها می باشد.

گرمایش سالن صنعتی3) سامانه گرمایش تابشی آگرین

سامانه آگرین از کنار هم قرار دادن مزایای سامانه های گرمایش تابشی مرکزی و موضعی طراحی و تولید شده است. این سامانه از لحاظ توان حرارتی و سطح تابشی مشابه سامانه پرتو و از لحاظ مصرف و سهولت نصب مشابه سیستم موضعی می باشد. در واقع نمی توان طیف بهره برداران از سامانه های گرمایش تابشی را دقیقا و با مرزی روشن و شفاف در دو گروه مرکزی و موضعی تقسیم کرد. به مرور زمان و با مشاهده نیازهای متقاضیان این نوع سامانه ها بر آن شدیم که حد میانه ای برای گرمایش تابشی در نظر بگیریم.

در نتیجه بهبود پارامترهای موثر بر انتقال حرارت، سامانه آگرین با راندمان حرارتی بسیار بالاتر از سامانه  های موضعی قدیمی تولید شده است. باید اشاره کنم توان حرارتی سامانه آگرین تا 20 برابر سامانه های موضعی موسوم به گرمایش تابشی است. با استفاده از این سامانه جدید، مشکلات سامانه های موضعی موسوم به گرمایش تابشی مانند لوله کشی گاز و کابل کشی برق کاهش یافته و مشعل نیز جهت ایمنی بیشتر، خارج از سالن نصب می شود.  گازهای حاصل از احتراق سامانه آگرین در هوای باز تخلیه شده و از این طریق آلودگی هوا به عنوان یکی از اساسی ترین مشکلات استفاده از سامانه های گرمایش تابشی به ویژه در سالن های ورزشی رفع می شود.