گرمایش تابشی لوله ای

گرمایش تابشی لوله ای

فهرست مطالب

گرمایش تابشی لوله ای چیست و چه کاربردی دارد؟

گرمایش تابشی لوله ای

سامانه های گرمایش تابشی لوله ای یکی از به صرفه ترین وسایل برای ایجاد گرمای مناسب در سالن های بزرگ است. گرمایش تابشی وسیله است که گرما را از طریق امواج منتقل می کند. در کشورمان گرمایش تابشی لوله ای را با عنوان گرمایش تابشی صنعتی می شناسند و به واسطه اقتصادی بودن و کاهش هزینه های اضافی یکی از وسایلی است که بسیار مورد توجه قرار می گیرد.

گرمایش تابشی لوله ای برای سالن هایی به کار گرفته می شود که ارتفاع آن ها بیش از 3 متر باشد. از جمله مراکزی که این دستگاه در آن ها مورد استفاده قرار می گیرد می توان به مرغداری ها، فضاهای ورزشی، فضاهای نمایشگاهی، تعمیرگاه های خودرو، ایستگاه های مترو و مصلی ها و پارکینگ ها اشاره کرد.

انواع دستگاه های گرمایش تابشی کدام اند؟

بر اساس نوع عملکرد دستگاه های گرمایش تابشی به انواع گوناگونی تقسیم می شود که عبارت اند از:

  1. هیتر لوله ای با شدت کم که از آن برای محیط های بسته استفاده می شود.
  2. هیتر با شدت بالای سرامیکی که در دو نوع گازی و گرمایش تابشی برقی وجود دارد و آن را با عنوان گرمایش تابشی روشنایی می شناسند. دمای این دستگاه حدودا 1800 درجه فارنهایت است و برای مکان های کوچک که گرمای بالایی نیاز دارند گزینه خوبی هستند.
  3. نوع زمینی که در مدل های فولادی و سرامیکی موجود است. این دستگاه مختص فضای باز است و با یک پایه به زمین وصل می شود.
  4. انواع مستقل دیگری وجود دارد که ظرفیت آن نسبت به سایر مدل ها پایین تر بوده و امکان جا به جا کردن آن وجود دارد.

مزایای گرمایش تابشی لوله ای

کاربرد گرمایش تابشی لوله ای و عملکرد آن

عملکرد دستگاه گرمایش تابشی لوله ای مانند سایر گرمایش تابشی ها است. این دستگاه ها مانند خورشید عمل می کنند و به گونه ای موجب گرما می شوند که دمای هوا تغییر چندانی نمی کند. بعد از دهه 70 میلادی استفاده از دستگاه های گرمایش تابشی گسترش ویژه ای پیدا کرد زیرا این دستگاه ها قادر هستند فضاهای بزرگ را گرم کنند.

ابتدایی ترین استفاده از گرمایش تابشی در سالن های ورزشی آغاز شد و توانست سریعا جای خود را در میان سایر مشاغل پیدا کند. گرمایش تابشی صنعتی انواع گوناگونی دارد و به صورت های مختلف در بخش های مختلف سالن کار گذاشته می شود.

اجزای تشکیل دهنده گرمایش تابشی لوله ای

گرمایش تابشی صنعتی از بخش های مختلفی تشکیل شده است که در کنار هم وظیفه گرم کردن سالن را بر عهده دارند. اگر بخواهیم بخش های این دستگاه را به صورت کلی بیان کنیم شامل مشعل، منعکس کننده، لوله آتشخوار و فن مکنده هستند. سامانه های گزمایش تابشی لوله ای فقط دارای یک فن مکنده و یک مشعل است و در انتهای آن ها لوله آتشخوار به شکل های خطی و یا یو شکل اجرا می شود.

این دستگاه با استفاده از گاز مایع و همچنین گاز شهری و هوا با نسبت استاندارد کار می کند که این مواد درون لوله سوزانده می شوند و دما در ابتدای کار با دستگاه حدودا تا 300 درجه سانتی گراد بالا می رود.

توسط منعکس کننده انرژی به صورت تابشی بر سطوح تابیده و گرمای مناسب را در سالن ایجاد می کند. وظیفه فن مکنده ایجاد مکش لازم برای حرکت مواد احتراق است که باید به انتهای لوله بروند. امروزه طراحی سیستم های گرمایشی تابشی با توجه به محیطی که قرار است دستگاه در آن قرار بگیرد به شکل های مختلفی انجام می شود.

گرماتاب لوله ای

البته مدل های دیگری نیز وجود دارد اما امروزه این دو رایج تر هستند. سامانه های گرمایش تابشی لوله ای در قالب گرمایش تابشی های مجزا از هم است و اگر در کار یکی از گرمایش تابشی ها خللی ایجاد شود سایر دستگاه ها به کار خود ادامه می دهند و از آن تاثیر نمی پذیرند.

اگر بخواهیم در مورد ظرفیت حرارتی گرمایش تابشی های لوله ای صحبت کنیم این دستگاه ها بر حسب شرکت تولید کننده ظرفیت های مختلفی در سرتاسر دنیا دارند. وزن گرمایش تابشی لوله ای برای فضای باز تقریبا 10 کیلوگرم بوده و طول لوله های خطی آن بین 6 تا 15 متر متغیر است.

مزایای سامانه های گرمایشی تابشی لوله ای

  1. تامین گرمای مطلوب بسته به محیطی که دستگاه در آن قرار داده شده است. نظیر سالن های ورزشی، مرغداری ها و گلخانه ها
  2. حذف آب از سیستم گرمایش و در نتیجه صرفه جویی در مصرف آب
  3. حذف کانال های گرمایشی
  4. جلوگیری از ابر حرارتی در سقف سالن
  5. کاهش مصرف برق
  6. کاهش مصرف سوخت نسبت به سایر دستگاه ها
  7. کاهش هزینه نگهداری
  8. اشغال نکردن فضای مفید سالن
  9. کنترل خودکار دمای محیط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 4 =